Snabbare och enklare registrering av LEI-kod
Alla företag som handlar med värdepapper måste ha en LEI-kod. Det är en internationell identifieringskod som är unik och LEI är en förkortning av den engelska beteckningen Legal Entity Identifier. Trots att det är krav på att ha en sådan kod är det många företag som inte känner till LEI-koder och hur de fungerar.
Kravet började gälla den 3 januari 2018, när det nya värdepappersregelverket MiFID2 trädde i kraft. Reglerna är därför inte särskilt nya, men systemet har varit krångligt att förstå för många företagare. Nu har det kommit flera nya tjänster som gör det lätt att registrera och förnya företagets LEI, utan att man behöver sätta sig in i regelverket.
Alfanumeriska LEI-koder har en kombination av tjugo bokstäver och siffror. Koden är unik och sammankopplad med en specifik organisation eller verksamhet, men den ser likadan ut över hela världen. Alla organisationer och företag som är verksamma på värdepappersmarknaden måste ha en LEI-kod. Syftet är att man ska kunna identifiera personer som handlar aktivt med värdepapper och på så sätt upprätthålla en rapportering som är transparent. För att ta reda på om ett företag har en giltig LEI-kod kan man söka i GLEIF:s databas med företagsnamnet eller LEI-koden.
Det spelar ingen roll om företaget handlar med obligationer, aktier, terminer, börshandlade fonder eller optioner. En giltig LEI-kod är ett krav för samtliga och det enda undantaget är om företaget innehar en kapitalförsäkring. Då är nämligen företagets försäkringsbolag den formella ägaren till försäkringens innehåll.
Idag tar det bara några minuter att registrera en LEI-kod och det går att göra hos flera ombud på nätet som har ett tillstånd från GLEIF. Det är organisationen som står bakom systemet för LEI. Utgivare för LEI-koder som har tillstånd från GLEIF kallas för LOU.
Det är viktigt att komma ihåg att LEI-koder har en begränsad giltighetstid och måste förnyas efter 12 månader. Utan en giltig LEI-kod får inte verksamheten fortsätta att handla med värdepapper. Koden förnyas på samma sätt som när man skaffar den för första gången. Den första koden man fick förändras inte, utan man behåller samma kod som bara förnyas. Tidigare var man tvungen att ändra koden manuellt, men nu finns det många olika tjänster som låter företagare förnya den automatiskt. Koden kan förnyas automatiskt i flera år, vilket är det bästa alternativet för de flesta företag.
Kostnaden för LEI-kod varierar beroende på vilket ombud man väljer att använda sig av. Leiregister är ett ombud som har låga priser för registrering och förnyelse av LEI. De tar 550 kronor plus moms per år och det gäller för både registrering och förnyelse. Andra ombud kan ta så mycket som 700 kronor eller mer per år.
Lämna en kommentar