Marknadsföring online – Digitalisering
Att driva en e-handel skiljer sig väldigt mycket emot att driva en vanlig butik. Man säljer samma varor men det är ungefär där som likheterna slutar.
Vanliga butiker har dock tvingats in i digitaliseringen efter att konkurrenter på webben tagit fler och fler marknadsandelar av de etablerade butikskedjorna.
Tack vare lägre kostnader har e-handeln kunnat pressa priserna på varor och tjänster vilket gjort att den gamla generationens handlare har varit tvungna att börja ändra sitt sätt att driva sina företag. Ett bra exempel är Hennes & Mauritz som straffats hårt av e-handelns intåg.
Trots att man har lagt ner extrema pengar på att öppna en egen webbshop så har man haft svårt att behålla sina marknadsandelar.
Det räcker dock inte att öppna en webbshop utan det krävs att man digitaliserar hela sin verksamhet för att kunna möta den hårda konkurrensen från företag som är skickliga på digital marknadsföring. Den klassiska marknadsföringen har övergått till digitala former och har man som företag inte hängt med i den utvecklingen så ligger man risigt till.
Nedan följer några exempel på hur man marknadsförde sina varor och tjänster tidigare:
- Tidningsannonser
- Reklamskyltar
- Utskick på posten i pappersform
- Giveaways med företagets logo
Modern digital marknadsföring
Dagens marknadsföring sker på helt andra sätt än de gjorde tidigare. Istället för att betala massor av pengar för att synas i tidningar eller på skyltar så använder man sig kanaler som är betydligt mer kostnadseffektiva. Idag vill man kunna mäta sin marknadsföring för att se vilka kanaler som är framgångsrika och vilka som skall skalas bort. Företag som Google och Facebook har tagit över papperstidningarnas roll som de stora medierna att annonsera på. Företagen har egna konton på sociala medier och betalar för att synas på andra populära konton. Man jobbar med Facebookgrupper, bloggar och kända profiler, så kallade influencers för att nå ut till rätt målgrupper. Istället för att rikta sig mot den breda massan och hoppas på det bästa så inriktar man sig endast mot personer som man identifierar som möjliga kunder. Tack vare dagens teknik kan företag som till exempel Google känna av vad du har för intressen och vad du kan vara intresserad av att köpa. Många företag använder sig av så kallade kundklubbar där man erbjuds lojalitetsförmåner och andra företag använder sig av rabattkoder som man sprider via utvalda bloggare och influencers för att erbjuda rabatterade erbjudanden och locka kunder.
Några exempel på verktyg som används vid digital marknadsföring:
- Kundklubbar
- Rabattkoder
- Man ansluter sig till jämförelsesajter
- Sökmotoroptimering
- Utskick via e-post
- Utskick via SMS
- Riktad annonsering på sociala medier
- Influencers och andra kända personer används som reklampelare för produkter och tjänster
Influencers
Produktplacering via influencers är en strategi för marknadsföring som ökar lavinartat. En influncers är en person eller en figur som är känd och har många följare på sociala medier såsom Twitter, Instagram, Youtube och Facebook. Företag som vill visa upp sina produkter betalar en för produkten passande influencer för att denne skall visa upp produkten i en bild och eller i en text. Influencerns följare kan då se reklamen och företaget beräknar att det skall öka försäljningen. Oftast använder sig företagen av en rabattkod som influencern uppmanar sina besökare att uppge på företagets hemsida när de beställer en tjänst eller en produkt. Det är inte ovanligt att man som kund erbjuds en rabatt på en produkt eller tjänst om man anger den specifika koden som influencern angivit. Detta sätt att marknadsföra produkter har visat sig fungera extremt väl och en produkt som visas upp med rätt person i sociala medier ger flera hundra procent bättre resultat än om samma produkt visades för samma personer men utan influencerns påverkan.
Lämna en kommentar