Förstärk användarnas upplevelse med spelifiering
Inom många branscher är appar, plattformar och hemsidor tråkiga och användarupplevelsen är minst sagt svag. Detta försöker man nu råda bot på med något som kallas för gamification, eller spelifiering på Svenska.
Gamification innebär att man gör om vissa moment till spel eller spelliknande upplevelser. Som användare är det betydligt roligare att ta sig an en uppgift om det känns som att man spelar ett spel trots att man gör uppgifter som annars kan vara ganska tråkiga. Detta gör att användaren enklare och bättre tar till sig informationen och agerar annorlunda på appen eller plattformen till exempel.
Exempel:
Ett exempel på gamification är trading och handelsappen Robinhood. De har spelifierat aktiehandel så att användarna tycker att det blir roligare att handla aktier och fonder via deras plattform. Det leder till att fler affärer görs på plattformen och Robinhood tjänar mer pengar.
Varför är detta bra?
Spelifiering gör man för att förbättra exempelvis försäljning, öka användandet av en tjänst eller hemsida, få folk att ta till sig information bättre och mycket mer. Målet med gamification är att förbättra verksamheten och/eller öka lönsamheten i sin verksamhet.
Företag som fokuserar på gamification
Det finns flera företag som arbetar med gamification i Sverige idag. Ett exempel är företaget Insertcoin. De hjälper andra företag att spelifiera moment i sin verksamhet via sin plattform GWEN. På deras hemsida kan man läsa om olika företag som använt deras tjänst och förbättrat sina KPI:er avsevärt.
Lämna en kommentar